Wednesday 19 October 2011

FENOMENA ALAM SEMULAJADI

Alam semulajadi sentiasa membekalkan kita dengan pelbagai keajaibannya dan tidak perna menghampakan kita dengan pelbagai fenomena yang di luar jangkauan imaginasi kita.

  OLD FAITHUL

Yellowstone ialah kawasan geseran yang paling dikenali di dunia kerana konsistensi letusannya yang berterusan meletus setiap jam yang berlalu. dianggarkan sehingga 8,400 gelen air panas yang memancut keluar di kawasan geiser tersebut yang mana sesetengah pancutan itu boleh melebihi 100 kaki. kawasan ini telah pertama kali dikenalpasti pada tahun 1870 dan sejak itu  dianggarkan lebih 30.000 buah letusan telah berjaya direkodkan di kawasan geiser ini.sepertimana kejadian fenomenan alam yang lain,tarikan pancutan geiser ini telah ramai menarik beribu-ribu pelancong mengunjugi dan menikmati keindahan alam semulajadi ini setiap tahun.



GUA DACHSTEIN
Gua sepanjang 150 batu yang dipenuhi ais dan agak menyeramkan ini dinamakan gua dachstein iaitu gua ais batu yang cukup terkenal di Austria yang letaknya ialah berhampiran tasik HALLSTATT. kolum-kolum ais yang sangat mengkagumkan, batu-batu gerbang selain kawasan tajam adalah dibentuk oleh udara yang bergerak dan mencairkan sebahagian daripada ais yang berada di situ.bergerak lebih ke dalam gua tersebut,maka akan ditemui sebuah glasier yang besar namun sepanjang perjalanan ke bawah itulah yang mana suasana sekeliling lebih mengkagumkan dengan fenomena ais-ais yang terbentuk itu menjadikan ia satu pemandangan yang sangat inda.

KELIMUTU
Kelimutu ialah sebuah kawasan yang terletak di indonesia dan setiap tahun begitu ramai perlancong akan berkunjung  ke situ untuk menyaksikan keajaiban tiga buah kawah gunung berapinya yang sangat menakjubkan yang mana ketiga-tiganya mempunyai warna-warna yang berbeza.kawah-kawah ini terletak pada kedudukan 1,639 meter tinggi iaitu di puncak gunung berapi di kepulann Flores dan yang menariknya , ketigi-tiga buah kawah gunung berapi ini akan bertukar warnanya dalam kadar yang kerap. Ia bergantung kepada masa pada tahun tersebut serta kandungan mineralnya yang berubah. walaupun seringkali beruba warna, namun warna utama bagi TIWU ATA POLO dan TIWU MURI KOO FAI ialah coklat  kemerahan ataupun hijau. Manakala sebuah lagi kawah di bahadian barat iaitu TIWU ATA MBUPU selalunya berada dalam warna biru.  


KALAU nak di kirakan sangat fenomena alam semulajadi tidak terkira, ada yang sudah kita ketahui dan ada yang belum ditemui..Pagi ini sempat selitkan tiga ini je...So,enjoy it...SALAM


                                                                                                                          ^^ HAMBA C PENCURI

No comments:

Post a Comment